Asiantuntijapankki

Asiantuntijapankkiin tullaan kokoamaan suomalaisten tai Suomessa toimivien antiikin asiantuntijoiden kuten tutkijoiden, kääntäjien, ja opettajien esittelyjä ja yhteystietoja. Asiantuntijapankin tarkoituksena on tuoda yhteen eri alojen antiikin asiantuntijat, antiikista kiinnostuneet opiskelijat ja aloittelevat väitöskirjatutkijat ja median edustajat. Antiikin asiantuntijoita, jotka haluavat tietonsa asiantuntijapankkiin, pyydetään itse ilmoittamaan omat tietonsa tällä lomakkeella. Levitämme kutsua myös sähköpostilistoilla ja sosiaalisessa mediassa.

Löytyneitä asiantuntijoita: 10
Aho, Laura
Aho, Laura
FM, väitöskirjatutkija

Väitöskirjani käsittelee sitä, miten uskonnollisiin dedikaatioihin liittyneissä piirtokirjoituksissa ilmaistiin syytä kyseisen dedikaation tekemiselle. Olen kiinnostunut piirtokirjoituksista, niiden valmistus- ja kirjoitusprosessista sekä kielestä - erityisesti yksityisissä uskonnollisissa konteksteissa - antiikin uskonnollisesta mentaliteettista ja uskonnon harjoittamisesta.

Kajava, Mika
Kajava, Mika
Kreikan kielen ja kirjallisuuden professori
Kallunki, Roosa
Kallunki, Roosa
FM, väitöskirjatutkija

Väitöskirjatutkimuksen aiheena on lasten osallistuminen roomalaiseen uskonnonharjoittamiseen. Tutkimus keskittyy erityisesti lapsuuden erityiseen rituaaliseen olemukseen.

Salomies, Olli
Salomies, Olli
Professori emeritus (latinan kieli ja Rooman kirjallisuus)
Sironen, Timo
Sironen, Timo
FT, antiikin kielten ja kulttuurin dosentti

Monitieteinen ja kontekstualisoiva lähestymistapa (kirjalliset, epigrafiset ja arkeologiset lähteet) antiikin Italian kielten ja kulttuurien tutkimuksessa

Wilskman, Anna-Maria
Wilskman, Anna-Maria
FM, väitöskirjatutkija
Väitöskirjassani tutkin roomalaisia nuoria virkamiehiä ja näiden tapaa hyödyntää materiaalista kulttuuria. Olen opettanut Helsingin yliopistossa antiikin kulttuurin opintokokonaisuudessa useita antiikin materiaalisen kulttuuriin liittyviä kursseja. Opetuksessani hyödynnän Tiedemuseo Liekin kreikkalais-roomalaista esinekokoelmaa ja pyrin myös kehittämään kokoelmien hyödynnettävyyttä opetuksessa yhdessä Liekin kanssa.