Asiantuntijapankki

Asiantuntijapankkiin tullaan kokoamaan suomalaisten tai Suomessa toimivien antiikin asiantuntijoiden kuten tutkijoiden, kääntäjien, ja opettajien esittelyjä ja yhteystietoja. Asiantuntijapankin tarkoituksena on tuoda yhteen eri alojen antiikin asiantuntijat, antiikista kiinnostuneet opiskelijat ja aloittelevat väitöskirjatutkijat ja median edustajat. Antiikin asiantuntijoita, jotka haluavat tietonsa asiantuntijapankkiin, pyydetään itse ilmoittamaan omat tietonsa tällä lomakkeella. Levitämme kutsua myös sähköpostilistoilla ja sosiaalisessa mediassa.

Löytyneitä asiantuntijoita: 3
Jokiranta, Jutta
Jokiranta, Jutta
Professori

Olen erikoistunut myöhäiseen Toisen temppelin ajan juutalaisuuteen ja Qumranin (Kuolleenmeren) teksteihin. Kiinnostukseni kohdistuvat sosiaalisiin ja rituaalisiin muutoksiin ajanlaskun alun tienoilla, sosiaalisen identiteetin rakentamisen prosesseihin, etnisyyteen, rituaaleihin, kognitiiviseen uskontotieteeseen, hellenisti- ja roomalaisajan Palestiinan arkeologiaan, jumaluuden konseptualisoimiseen, metaforien, varhaisen juutalaisuuden ja kristillisyyden monimuotoisuuteen ja perinteiden välittymiseen.

Seppälä, Serafim
Seppälä, Serafim
FT, systemaattisen teologian ja patristiikan professori

Tutkimusalueet ja kiinnostuksen kohteet: varhainen syyriankielinen teologia; elämänfilosofiset kysymykset varhaiskristillisessä kirjallisuudessa; kreikan- ja syyriankielinen askeettinen kirjallisuus ja mystiikan teologia (300-600); bysanttilainen estetiikka; bysanttilainen mariologia; angelologia; Jerusalemin idea juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa; islamin ja kristinuskon kohtaaminen Lähi-idässä (600-800); juutalainen post-holocaust -teologia; keskiajan juutalainen angelologia; Armenian kansanmurhan kulttuurillinen perintö.

Tanskanen, Topias
Tanskanen, Topias
TT

Olen Vanhan testamentin eksegetiikan eli selitysopin tohtori. Erityisalaani on varhaisjuutalainen ja -kristillinen Vanhan testamentin reseptiohistoria. Väitöskirjani (2023) tein 2. vs. eKr. kirjoitetusta varhaisjuutalaisesta Riemuvuosien kirjasta, erityisesti siitä, kuinka Ensimmäisen Mooseksen kirjan Jaakob-kertomusta tulkitaan ja käytetään siinä hyväksi. Nyt tutkin Jesajan kirjan tulkintaa ja käyttöä varhaisessa syyriankielisessä kristinuskossa 300- ja 400-luvuilla jKr. (erityisesti Afrahat).